اخبار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: تحقق طرح جامع مهارت آموزی دانش آموزان نیازمند عزم ملی است

تحقق طرح جامع مهارت آموزی دانش آموزان نیازمند عزم ملی است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: «طرح جامع مهارت آموزی به دانش آموزان» با هدف تحقق هر دانش آموز یک مهارت نیازمند مشارکت همه جانبه گروه های مرجع و جریان ساز است.
 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، "علی اوسط هاشمی" رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست با علیرضا کمره ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش در تربیت سرمایه های انسانی گفت: در شرایط حاضر، نیازمند تغییر نگاه و رویکرد با محوریت فرهنگ سازی و  اهمیت به جایگاه مهارت آموزی هستیم. 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد: «هر دانش آموز یک مهارت» باید  به یک باور  عمومی تبدیل شود  و تغییر نگاه خانواده ها به ارزش مهارت لازمه این مهم است. 
هاشمی ضرورت  توسعه و تسهیل همکاری های مشترک  بین دو دستگاه را یاد آور شد و افزود: در این زمینه باید کمیته کاری مشترک  شکل بگیرید به گونه ای که  گستره فعالیت آن محدود به دو دستگاه نباشد.  
وی با تأکید بر ضرورت تشکیل مستمر جلسات کمیته مشترک بین دو دستگاه گفت: با سیاستگذاری منطقی و ماندگار، می توانیم حمایت مجلس، سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه های سیاستگذار و تصمیم ساز را در جهت تقویت مهارت آموزی جلب کنیم.  
هاشمی اظهار داشت: حضور هدفمند دانش آموزان در مدرسه بر پایه توجه به‌ توانمندی و استعدادها، باید جایگزین مدرک گرایی شود.محصول کار ما باید خود را در میزان اشتغال ایجاد شده، افزایش سطح مهارت ها و جلوگیری از ریزش کار نشان دهد .
هاشمی با تأکید بر این که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مرجع اصلی تدوین استانداردهای مهارت آموزی است، گفت: در حوزه تدوین استانداردها و دسترسی دانش آموزان به کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای این سازمان،  آماده  همکاری کامل با وزارت آموزش و پرورش  است 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  همچنین از ظرفیت ویژه و جایگاه مرکز تربیت مربی این سازمان برای آموزش معلمان آموزش و پرورش (آموزش های ضمن خدمت و بدو خدمت) خبر داد.
هاشمی تصریح کرد: طرح جامع  مهارت آموزی دانش آموزان در راستای تحقق «هر دانش آموز یک مهارت» علاوه بر همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارت آموزش و پرورش نیازمند عزم  ملی  است .
وی افزود: تحقق شعار «دانش آموز ماهر» نیازمند تداوم ارتباط دانش آموزان با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای توسعه مهارت ها است و آموزش و پرورش می تواند، این حلقه اتصال را حفظ کند. 
"علیرضا کمره ای"، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست بر ضرورت توجه به  برنامه های پایدار در حوزه آموزش های مهارتی تاکید کرد .
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد : سازمان آموزش فنی و حرفه ای به دلیل نگاه مهارتی که به تعلیم و تربیت دارد، از  اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.
 کمره ای افزود: فعالیت های ما در حوزه آموزش های مهارتی جنبه شعاری نداشته و در حوزه تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی یا طرح ایران مهارت که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین شده‌است،  آموزش و پرورش نگاه جدی به آموزشهای مهارتی داشته است . 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به برنامه های پایدار در حوزه آموزش های مهارتی می اندیشد و در این راستا در نظام جامع مهارتی کار ما معنا پیدا می کند. 
کمره ای افزود: در این راستا ،420  ساعت آموزش مهارتی برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول  شامل دو درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: هدف گذاری اصلی از اجرای آموزش های مهارتی در مدارس، افزایش آگاهی دانش آموزان به مشاغل،  هدایت تحصیلی مناسب آنان و دستیابی به سطحی از شایستگی ها است تا با شناخت درست، مسیر شغلی آینده خود را انتخاب  
 در این نشست ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان نیز بر اهمیت ترویج فرهنگ مهارت آموزی بین دانش آموزان و خانواده ها  به ویژه توسط وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد.
وی با بیان این که از 77 دیپلم شاخه کاردانش وزارت آموزش و پرورش 54 عنوان دیپلم بر اساس استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است، گفت: آمادگی و زمینه گسترش آن برای دیگر استانداردها نیز وجود دارد.
 بر اساس این گزارش، در این  نشست  مقرر شد دستورالعمل برگزاری آزمون برای واجب التعلیمان شاخه کاردانش با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاونت آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش تدوین شود .
همچنین تبیین گزارش عملکرد ۶ ماهه اجرای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش (امضای تفاهم نامه ۶ مرداد ۱۳۹۹) و  بررسی زمینه‌های بهبود و توسعه  همکاری‌های مشترک از دیگر محورهای اصلی مورد بحث در  این نشست بود.
۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید